Blog
Dit is een mooie kans om een van de grote voordelen van internet te tonen aan je leerlingen!
Neem contact op met de ouders van je leerling en vraag of het mogelijk is om eens een 'klasskype' te doen. Laat je leerling vertellen over het feit dat de vader op zee en lange tijd van huis is. Bekijk samen de oplossing die Skype biedt en laat de leerlingen vragen stellen aan de kapitein. Niet alleen vragen over Skype maar ook over het leven op zee: 2 vliegen in een klap!
In de 'strijd' tegen social media sta je niet alleen. Start op een vergadering zelf een gesprek over social media en werk met de school een social media beleid uit. Zo sta je als team op één lijn en voelen de leerlingen zich minder onrechtvaardig behandeld.
Cyberpesten is iets heel gemeen. De pester zit veilig achter het scherm en kan de gepeste online manipuleren. Wat dit pesten nog erger maakt is dat het ook openbaar kan: de pester zet een kwetsende boodschap op de Facebook van de gepeste. Elke 'like' die de boodschap krijgt, is een extra steek voor de gepeste.
Het is belangrijk dat je hierrond werkt met je leerlingen. Trek het eventueel samen met 'normaal' pesten en maak er een pestdag van.
Enkele lestips:
- Geef de leerlingen een groepsopdracht: maak een presentatie rond online pesten. Wanneer spreek je over pesten? Wat is plagen? Beschrijf een ervaring die je reeds had met online pesten? Welke tips geef je aan het slachtoffer van online pesten? Welk advies zou jij de pester willen meegeven?
- Hou een 'grappige filmpjes verkiezing'. Elke leerling stuurt een dag op voorhand zijn grappigste filmpje door. De volgende dag bekijk je samen de filmpjes: wat vind je een leuk filmpje? Is er ook een filmpje dat je niet zo prettig vindt? Zou je dat leuk vinden als het met jou moest gebeuren? Op die manier ervaren de leerlingen dat wat zij grappig vinden, een ander misschien niet zo grappig vindt.
- Bekijk samen met de leerlingen 'over de streep'. Een programma over pesten op KRO. Organiseer zelf een 'over de streep' dag!
Je privacyinstellingen juist zetten op Facebook is heel belangrijk. Als je dit niet doet, kan iedereen aan je persoonlijke info, contactgegevens, foto's,... Het is belangrijk dat leerlingen weten dat en hoe je dit kan beschermen.
Lestip:
- Laat de leerlingen 'egosurfen'. Ze bekijken wat voor informatie google geeft wanneer ze hun eigen naam intypen. Wat kan je allemaal vinden? Wat is het grappigste dat je vindt? Waarvan schrok je toen je iets zocht?,...
- Start een klasgesprek op: wat heb je allemaal gevonden? Waren er minder leuke dingen bij? Hoe kan je dat voorkomen? Wat zet je wel, en wat zet je niet online?
Laat het niet te lang liggen. Neem meteen de kans om de volgende dag een les te geven over pornografie. Het is belangrijk dat de jongeren beseffen wat porno is en dat het niet altijd een gezond beeld geeft van een relatie tussen man en vrouw. Wat niet belangrijk is, is te weten komen wie de website heeft geopend.
Enkele lestips:
- Bespreek de geschiedenis van het afbeelden van seks. Wat is de functie hiervan? Waarom is de jeugd hier nu meer van op de hoogte? Vertel wat feitjes over porno: dat het een van de meest gezochte zoektermen is, dat er heel veel geld mee verdient kan worden,...
- Vraag wat de leerlingen zelf vinden van porno? Waarom vinden jongens dit meestal interessanter dan meisjes?
- Bekijk videoclips van rappers of andere hiphopartiesten. Hoe worden vrouwen hier afgebeeld? Zie je vrouwen vaak zo gekleed op straat? Hoe komt dat? Wat vind je ervan?
- Hoe komt dat er een schoonheidsideaal is voor meisjes? Is dit er ook voor jongens? Hoe zouden de jongens zich voelen in de plaats van de meisjes?
Het roekeloos accepteren en toevoegen van mensen op Facebook is niet zo'n goed idee. Het is best dat je het hier met je leerlingen over hebt.
Hou een klasgesprek waarin je het hebt over vrienden op Facebook, waarom het belangrijk is om er veel te hebben? Praten jullie dan ook met iedereen? Let er voor op dat je niet alleen de negatieve elementen aanhaalt maar zéker ook de positieve!
Sluit het gesprek af door te mee te geven dat het niet zo slim is om iedereen toe te voegen. Je weet niet wie het is en wat de bedoelingen van deze persoon zijn. Voeg enkel vrienden toe die je kent en waar je in het echt ook mee zou praten.
Dit is geen juiste aanpak.
Wanneer je met je leerlingen praat over internetgebruik, is het belangrijk dat je niet alleen de negatieve dingen en gevaren bespreekt. Begin over wat er goed is aan internet, wat je kan doen,... uiteindelijk kan je hun aandacht vestigen op het feit dat ze ook wel voorzichtig moeten zijn.
Uit onderzoek van de Haan en Pijpers is gebleken dat wanneer tieners experimenteren met hun identiteit, ze vaak meer zelfvertrouwen en sociaal competenter zijn. Dit komt doordat ze bij de verschillende profielen zich inleven in de gedachten van de personen waarmee hij met dat profiel praat. Wanneer hij een profiel maakt van een jongen die geinteresseerd is in voetbal, zal hij vooral met mensen spreken die ook geinteresseerd zijn in voetbal. Wanneer hij een profiel heeft ivm muziek, zal hij mensen spreken die ook geinteresseerd zijn in muziek. Hij test veel verschillende identiteiten uit en beseft dat je je van situatie tot situatie anders kan opstellen.
Wel moet er opgepast worden dat de profielen geen eigen leven gaan leiden. Wanneer je leerling mensen beet begint te nemen of de profielen te ver drijft, zal je hier met je leerling over moeten spreken.
Een Viral Video is een filmpje dat op YouTube geplaatst wordt en onmiddelijk zeer populair en dus vele keren bekeken wordt. Soms worden deze filmpjes zelfs vernoemd op het nieuws/ in de krant.
Een heel recente Viral Video: www.youtube.com/watch?v=pP3hm78BxqA
De meeste mobiele telefoons hebben tegenwoordig niet alleen een camera aan de achterkant, maar ook aan de voorkant van het toestel. Hierdoor is het nemen van foto's van jezelf heel gemakkelijk geworden. Het nemen van een foto van jezelf noemen we een Selfie.